Edukacja na odległość
23 kwietnia 2020 | 10:32
Więcej informacji na temat edukacja
znajdą Państwo w poniższej wiadomości.
<strong>Szanowni Rodzice</strong><br />
<br />
Sytuacja, w której obecnie się znajdujemy jest szczególna i wymaga od nas wszystkich pełnej mobilizacji oraz współpracy. Nauka na odległość jest dziś koniecznością i stanowi dla nas wszystkich wyzwanie. Dziękuję nauczycielom, rodzicom za dotychczasowy wysiłek, szybkie zorganizowanie się oraz wsparcie.<br />
Rodziców proszę o wyrozumiałość i cierpliwość. Zdaję sobie sprawę z tego, ile trudu wkładają oni w wychowywanie i edukację swoich dzieci, szczególnie teraz, kiedy wielu z nich łączy swoją pracę zawodową ze wsparciem dzieci w zdalnej nauce.<br />
W tej wyjątkowej sytuacji niezbędne jest dziś współdziałanie oraz mobilizacja dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców i uczniów. Wzajemna współpraca i odpowiedzialne podejście do kształcenia na odległość, to klucz do efektywnego organizowania czasu uczniów w domu<br />
<br />
<br />
Kształcenie z wykorzystaniem metod i technik na odległość oznacza wykorzystanie w procesie edukacji wszelkich dostępnych środków komunikacji, które nie wymagają osobistego kontaktu ucznia z nauczycielem, a także możliwość skorzystania z materiałów edukacyjnych wskazanych przez nauczyciela.<br />
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to zajęcia, które:<br />
mogą być realizowane z wykorzystaniem materiałów w postaci elektronicznej np.:<br />
- dostępnych na stronach MEN, w tym na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej<br />
https://epodreczniki.pl/,<br />
- stronach CKE https://cke.gov.pl/ i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych np.<br />
https://www.oke.waw.pl/,<br />
- materiałów prezentowanych w programach i na stronach internetowych telewizji<br />
publicznej i radiofonii,<br />
- innych materiałów wskazanych przez nauczyciela;<br />
-mogą być realizowane w inny sposób wskazany przez nauczyciela.<br />
<br />
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to aktywność nauczyciela i ucznia, która może odbywać się z użyciem monitorów ekranowych, ale także bez ich użycia – w formie ustalonej przez dyrektora przedszkola w porozumieniu z nauczycielami i po poinformowaniu rodziców dziecka o sposobie realizacji zajęć.<br />
<br />
Działania w ramach nauczania zdalnego prowadzone są w oparciu m.in. o:<br />
- materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i stronach<br />
internetowych wybranych instytucji kultury i urzędów;<br />
-zintegrowaną platformę edukacyjną https://epodreczniki.pl/;<br />
- dziennik elektroniczny;<br />
- komunikację poprzez pocztę elektroniczną;<br />
- media społecznościowe, komunikatory, programy do telekonferencji przy zachowaniu bezpiecznych warunków korzystania z Internetu;<br />
- programy telewizji publicznej i audycje radiowe;<br />
- zamieszczanie informacji i materiałów edukacyjnych na stronie internetowej przedszkola;<br />
- książki wspomagające, ćwiczenia, karty pracy, które wychowanek już posiada.<br />
- kontakt telefoniczny z nauczycielem;<br />
- przygotowanie przez przedszkole materiałów dla wychowanków i wyłożenie ich we wskazanym miejscu do odbioru przez rodziców;<br />
- inne sposoby wskazane przez dyrektora przedszkola w porozumieniu z nauczycielami<br />
.<br />
<strong>Ważne! </strong><br />
Nauczaniem zdalnym nie jest tylko nauka w trybie on-line, czy tzw. wideo zajęcia!<br />
Rodzice wychowanków mogą przesyłać drogą elektroniczną wykonane prace domowe (w postaci skanów lub plików), a jeśli nie mają możliwości skorzystania z Internetu to również telefonicznie mogą porozumiewać się z nauczycielem.<br />
<br />
<strong>Dyrektor przedszkola</strong><br />
1. Kieruje pracą przedszkola, tj. wyznacza zadania nauczycielom i nadzoruje ich pracę.<br />
2. Informuje zdalnie rodziców o najważniejszych zmianach w trybie pracy przedszkola.<br />
3. We współpracy z nauczycielami ustala:<br />
- sposób komunikowania się z wychowankami i rodzicami,<br />
- możliwości rodzica do korzystania z materiałów elektronicznych,<br />
- formę przekazywania treści utrwalających wiedzę,<br />
- ilość przekazywanego materiału w danym dniu,<br />
- metody monitorowania postępów dzieci oraz weryfikacji ich wiedzy i umiejętności,<br />
- formy informowania rodziców o postępach w nauce, a także uzyskanych<br />
przez niego umiejętnościach,<br />
- tryb konsultacji rodzica z nauczycielem.<br />
<strong>Wychowawca klasy</strong><br />
<strong>- </strong>w porozumieniu z rodzicami ustala możliwe formy pracy zdalnej lub w inny sposób<br />
z każdym wychowankiem – informacje te przekazuje wszystkim nauczycielom prowadzącym zajęcia w danym oddziale.<br />
<strong>Wychowankowie</strong><br />
1. Z pomocą rodziców nawiązują kontakt z wychowawcą. (np. komunikator społecznościowy – grupowy facebook, przez e-dziennik, email, telefon)<br />
<strong>Rodzice</strong><br />
1. Należy zachęcać dzieci do samodzielnej pracy.<br />
2. Warto być w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami: udostępnić swój numer<br />
telefonu, adres e-mailowy, korzystać bardziej regularnie z grupowego facebooka, dziennika elektronicznego, sprawdzać stronę internetową przedszkola.<br />
3. W miarę możliwości wspierać (ale nie wyręczać!) dzieci w wykonywaniu zadanych<br />
prac.<br />
<br />
<br />
<strong>Wychowanie przedszkolne. </strong><strong><em>Edukacja przedszkolna</em></strong><br />
Zawieszenie działalności placówek wychowania przedszkolnego i szkół podstawowych jest trudnym wyzwaniem nie tylko dla nauczycieli i rodziców, ale także dla dzieci. Trzeba cierpliwie wyjaśniać dzieciom, dlaczego nie mogą iść do „swojego” przedszkola, dlaczego nie mogą spotykać się z koleżankami i kolegami z przedszkola i szkoły, dlaczego nie mogą się bawić ulubionymi zabawkami przedszkolnymi. Nie ma przy tym potrzeby wywoływania u dzieci negatywnych odczuć: strachu, paniki i poczucia niebezpieczeństwa. Podstawową zasadą<br />
powinno być unikanie kontaktów z innymi osobami oraz stosowanie się do zasad utrzymywania czystości i higieny. Obecna sytuacja stwarza możliwości wdrożenia dziecka do dokładnego mycia rąk, zasłaniania ust przy kichaniu i kaszlu.<br />
<br />
<strong>Rodzicu ;)</strong><br />
Wykorzystaj czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, na większe usamodzielnienie swojego dziecka – oczekuj od niego większej pomocy przy codziennych czynnościach w domu np. podczas przygotowywania posiłków, sprzątania, czy nawet podczas wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem się, przygotowaniem do snu, w których bardzo często, z powodu pośpiechu, dzieci są wyręczane. Wykorzystaj pobyt dziecka w domu na rozmowy z nim na różnorodne tematy. W ten sposób będziesz wzbogacał słownictwo swojego dziecka. Znajdź czas na czytanie dzieciom i z dziećmi. Korzystaj z edukacyjnych programów telewizyjnych, zaproponuj dziecku gry planszowe czy zabawy i gry zręcznościowe. Korzystaj z porad i propozycji nauczyciela. Nie unikaj kontaktu z nim. Pytaj o wszystko i dziel się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi dziecka. W sytuacji zawieszenia pracy przedszkoli i szkół, to na Tobie i nauczycielu spoczywa odpowiedzialność za edukowanie dziecka i stwarzanie mu warunków do wszechstronnego rozwoju.<br />
<br />
Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno także ruszać się i wykonywać wiele prostych ćwiczeń gimnastycznych.<br />
<br />
<strong>Rodzicu </strong><strong>J</strong><br />
<strong>1. </strong>W obecnej sytuacji nauka w domu jest koniecznością. Trzeba jednak pamiętać, że ten szczególny czas powinien być przeznaczony nie tylko na naukę, ale także na rozwijanie pasji i zainteresowań dziecka oraz na odpoczynek i wzmacnianie relacji rodzinnych.<br />
<strong>2. </strong>Zaplanuj czas dziecka i podziel go na np. cztery grupy:<br />
a. edukacja – będą to np.: indywidualna praca dziecka z materiałami przekazanymi czy wskazanymi przez nauczyciela i według jego wskazówek, zajęcia prowadzone przez nauczyciela on-line (w czasie rzeczywistym) oraz inne formy nauki dziecka (w tym wykonywanie prac domowych, ćwiczeń, lektura),<br />
b. sport – w obecnej sytuacji to przede wszystkim wszelkiego rodzaju aktywności ruchowe możliwe do wykonania w warunkach domowych, w tym proste rozgrzewki/rozciągania,<br />
c. dom – to obowiązki domowe, w których wypełnianie dziecko powinno być zaangażowane (sprzątanie, pomoc przy posiłkach), obowiązki, czasem<br />
najbardziej żmudne mogą być atrakcyjne, bo jest to czas spędzony wspólnie z rodziną, d. rozrywka – to każda forma zabawy i odpoczynku, która minimalizuje poczucie braku kontaktu z rówieśnikami, okazja do podzielenia się z dziećmi swoimi pasjami, wspólne gry planszowe.<br />
<strong>3. </strong>Nauka w domu, w sposób bardziej samodzielny, staje się rzeczywistością. Zachęcaj swoje dziecko do samodzielnej pracy.<br />
<strong>4. </strong>Pozostań w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami. Udostępnij im swój numer telefonu, adres mailowy, korzystaj z grupowego facebooka, dziennika elektronicznego, sprawdzaj stronę internetową przedszkola.<br />
<strong>5. </strong>Zgłaszaj na bieżąco swoje spostrzeżenia i wnioski, w szczególności dotyczące przebiegu uczenia na odległość, np. trudności techniczne, zasoby i możliwości sprzętowe dostępne dla Twojego dziecka.<br />
<strong>6. </strong>Pomóż dziecku, szczególnie w przypadku dzieci młodszych, zorganizować warunki do nauki i zabawy w domu – kącik, pomieszczenie, itd.<br />
<strong>7. </strong>Wspólnie z dzieckiem ustalcie godziny nauki, przeplatane odpoczynkiem (zabawa, sport, rozrywka) lub innymi aktywnościami, np. prace w domu na rzecz rodziny.<br />
<strong>8. </strong>Zachęcaj dziecko do systematycznego uczenia się. Nagradzaj za pilność, systematyczność i samodzielne wykonywanie prac.<br />
<strong>9. </strong>Pomóż dziecku w pobieraniu materiałów, zrozumieniu poleceń. Motywuj do samodzielnego rozwiązania zadań, doradź, w jaki sposób ma przechowywać wykonane prace ,materiały i swoje rozwiązania.<br />
<strong>10. </strong>Sprawdź komunikaty publikowane na stronach Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Cyfryzacji, dotyczące planowania i realizacji nauki zdalnej:<br />
§ https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna<br />
§ https://www.gov.pl/web/edukacja/lekcje-z-internetu<br />
§ https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/nauczycielu-poprowadz-lekcje-online<br />
<br />
<strong>Rodzicu ;)</strong><br />
Czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, można wykorzystać na to, aby stało się ono bardziej samodzielne. Warto zachęcać je do utrzymania czystości w swoim kąciku (pokoju), przygotowania prostych posiłków razem z rodzicami, wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem, przygotowaniem do snu. W tych ostatnich czynnościach, z powodu pośpiechu, dzieci są zazwyczaj wyręczane. Pobyt w domu daje możliwość częstych rozmów z dziećmi na różnorodne tematy, a tym samym wzbogacania ich słownictwa. Ważne jest także znalezienie czasu na czytanie dzieciom i z dziećmi. Aby urozmaicić zajęcia, można skorzystać z edukacyjnych programów telewizyjnych. Pobyt w domu może być także okazją do prowadzenia rozmów z dzieckiem, tłumaczenia otaczających nas zjawisk.<br />
<br />
Inne zajęcia o charakterze edukacyjnym to m.in. zabawy przy wspólnym stole: gry planszowe, czy zabawy i gry zręcznościowe. Należy pamiętać, że podstawową formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa.<br />
Podejmowanie tych działań pozwoli na nabywanie przez dziecko doświadczeń w różnych obszarach rozwojowych: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.<br />
Za pośrednictwem strony internetowej przedszkola lub innej komunikacji –grupowy facebook nauczyciel może udostępnić rodzicom:<br />
a. propozycje wykonania prac plastycznych, projektów technicznych, zabaw badawczych lub eksperymentów;<br />
b. konkretną propozycję opracowaną na potrzeby grupy jego dziecka, adekwatną do realizowanego programu;<br />
c. opracowane przez siebie propozycje twórczej aktywności dzieci;<br />
d. linki do słuchowisk, audycji radiowych, informacje o programach telewizyjnych (pasma edukacyjne Telewizji Polskiej), a także programów, zabaw on-line.<br />
<br />
Materiały są udostępniane w rozsądnej ilości i odpowiednich odstępach czasowych.<br />
Istotną rolę w tworzeniu warunków do edukacji przedszkolnej w domu, odgrywa współdziałanie nauczycieli z rodzicami. Formy kontaktu z rodzicami, które mają być pomocą, wsparciem ich działania, nauczyciel ustala bezpośrednio z rodzicami. Pamiętajmy, że wspieranie aktywności dzieci nie jest zadawaniem zadań i ćwiczeń do obowiązkowego wykonania. Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno się także umożliwić dziecku zaspokajanie potrzeb aktywności fizycznej, np. poprzez wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych.<br />
<br />
Katarzyna Kowalska, dyr P5