Przedszkole nr 5 Malbork

Przedszkole nr 5

Witosa 10, 82-200 Malbork

tel. (55) 272-36-52

www.przedszkole5.malbork.biz

  


przedszkole przedszkola przedszkole dla dzieci przedszkola dla dzieci

Aktualności

Edukacja na odległość

23 kwietnia 2020 | 10:32

Więcej informacji na temat edukacja
znajdą Państwo w poniższej wiadomości.



<strong>Szanowni Rodzice</strong><br /> &nbsp;<br /> Sytuacja, w kt&oacute;rej obecnie się znajdujemy jest szczeg&oacute;lna i wymaga od nas wszystkich pełnej mobilizacji oraz wsp&oacute;łpracy. Nauka na odległość jest dziś koniecznością i stanowi dla nas wszystkich wyzwanie. Dziękuję nauczycielom, rodzicom za dotychczasowy wysiłek, szybkie zorganizowanie się oraz wsparcie.<br /> Rodzic&oacute;w proszę o wyrozumiałość i cierpliwość. Zdaję sobie sprawę z tego, ile trudu wkładają oni w wychowywanie i edukację swoich dzieci, szczeg&oacute;lnie teraz, kiedy wielu z nich łączy swoją pracę zawodową ze wsparciem dzieci w zdalnej nauce.<br /> W tej wyjątkowej sytuacji niezbędne jest dziś wsp&oacute;łdziałanie oraz mobilizacja dyrektor&oacute;w szk&oacute;ł, nauczycieli, rodzic&oacute;w i uczni&oacute;w. Wzajemna wsp&oacute;łpraca i odpowiedzialne podejście do kształcenia na odległość, to klucz do efektywnego organizowania czasu uczni&oacute;w w domu<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;<br /> Kształcenie z wykorzystaniem metod i technik na odległość oznacza wykorzystanie w procesie edukacji wszelkich dostępnych środk&oacute;w komunikacji, kt&oacute;re nie wymagają osobistego kontaktu ucznia z nauczycielem, a także możliwość skorzystania z materiał&oacute;w edukacyjnych wskazanych przez nauczyciela.<br /> Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to zajęcia, kt&oacute;re:<br /> &nbsp;mogą być realizowane z wykorzystaniem materiał&oacute;w w postaci elektronicznej np.:<br /> - dostępnych na stronach MEN, w tym na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej<br /> https://epodreczniki.pl/,<br /> - stronach CKE https://cke.gov.pl/ i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych np.<br /> https://www.oke.waw.pl/,<br /> - materiał&oacute;w prezentowanych w programach i na stronach internetowych telewizji<br /> publicznej i radiofonii,<br /> - innych materiał&oacute;w wskazanych przez nauczyciela;<br /> -mogą być realizowane w inny spos&oacute;b wskazany przez nauczyciela.<br /> &nbsp;<br /> Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to aktywność nauczyciela i ucznia, kt&oacute;ra może odbywać się z użyciem monitor&oacute;w ekranowych, ale także bez ich użycia &ndash; w formie ustalonej przez dyrektora przedszkola w porozumieniu z nauczycielami i po poinformowaniu rodzic&oacute;w dziecka o sposobie realizacji zajęć.<br /> &nbsp;<br /> Działania w ramach nauczania zdalnego prowadzone są w oparciu m.in. o:<br /> - materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i stronach<br /> internetowych wybranych instytucji kultury i urzęd&oacute;w;<br /> -zintegrowaną platformę edukacyjną https://epodreczniki.pl/;<br /> - dziennik elektroniczny;<br /> - komunikację poprzez pocztę elektroniczną;<br /> - media społecznościowe, komunikatory, programy do telekonferencji przy zachowaniu bezpiecznych warunk&oacute;w korzystania z Internetu;<br /> - programy telewizji publicznej i audycje radiowe;<br /> - zamieszczanie informacji i materiał&oacute;w edukacyjnych na stronie internetowej przedszkola;<br /> - &nbsp;książki wspomagające, ćwiczenia, karty pracy, kt&oacute;re wychowanek już posiada.<br /> - kontakt telefoniczny z nauczycielem;<br /> - przygotowanie przez przedszkole materiał&oacute;w dla wychowank&oacute;w i wyłożenie ich we wskazanym miejscu do odbioru przez rodzic&oacute;w;<br /> - inne sposoby wskazane przez dyrektora przedszkola w porozumieniu z nauczycielami<br /> .<br /> <strong>Ważne! </strong><br /> Nauczaniem zdalnym nie jest tylko nauka w trybie on-line, czy tzw. wideo zajęcia!<br /> Rodzice wychowank&oacute;w mogą przesyłać drogą elektroniczną wykonane prace domowe (w postaci skan&oacute;w lub plik&oacute;w), a jeśli nie mają możliwości skorzystania z Internetu to r&oacute;wnież telefonicznie mogą porozumiewać się z nauczycielem.<br /> &nbsp;<br /> <strong>Dyrektor przedszkola</strong><br /> 1. Kieruje pracą przedszkola, tj. wyznacza zadania nauczycielom i nadzoruje ich pracę.<br /> 2. Informuje zdalnie rodzic&oacute;w o najważniejszych zmianach w trybie pracy przedszkola.<br /> 3. We wsp&oacute;łpracy z nauczycielami ustala:<br /> - spos&oacute;b komunikowania się z wychowankami i rodzicami,<br /> - możliwości rodzica do korzystania z materiał&oacute;w elektronicznych,<br /> - formę przekazywania treści utrwalających wiedzę,<br /> - ilość przekazywanego materiału w danym dniu,<br /> - metody monitorowania postęp&oacute;w dzieci oraz weryfikacji ich wiedzy i umiejętności,<br /> - formy informowania rodzic&oacute;w o postępach w nauce, a także uzyskanych<br /> przez niego umiejętnościach,<br /> - tryb konsultacji rodzica z nauczycielem.<br /> <strong>Wychowawca klasy</strong><br /> <strong>- </strong>w porozumieniu z rodzicami ustala możliwe formy pracy zdalnej lub w inny spos&oacute;b<br /> z każdym wychowankiem &ndash; informacje te przekazuje wszystkim nauczycielom prowadzącym zajęcia w danym oddziale.<br /> <strong>Wychowankowie</strong><br /> 1. Z pomocą rodzic&oacute;w nawiązują kontakt z wychowawcą. (np. komunikator społecznościowy &ndash; grupowy facebook, przez e-dziennik, email, telefon)<br /> <strong>Rodzice</strong><br /> 1. Należy zachęcać dzieci do samodzielnej pracy.<br /> 2. Warto być w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami: udostępnić sw&oacute;j numer<br /> telefonu, adres e-mailowy, korzystać bardziej regularnie z grupowego facebooka, dziennika elektronicznego, sprawdzać stronę internetową przedszkola.<br /> 3. W miarę możliwości wspierać (ale nie wyręczać!) dzieci w wykonywaniu zadanych<br /> prac.<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;<br /> <strong>Wychowanie przedszkolne. </strong><strong><em>Edukacja przedszkolna</em></strong><br /> Zawieszenie działalności plac&oacute;wek wychowania przedszkolnego i szk&oacute;ł podstawowych jest trudnym wyzwaniem nie tylko dla nauczycieli i rodzic&oacute;w, ale także dla dzieci. Trzeba cierpliwie wyjaśniać dzieciom, dlaczego nie mogą iść do &bdquo;swojego&rdquo; przedszkola, dlaczego nie mogą spotykać się z koleżankami i kolegami z przedszkola i szkoły, dlaczego nie mogą się bawić ulubionymi zabawkami przedszkolnymi. Nie ma przy tym potrzeby wywoływania u dzieci negatywnych odczuć: strachu, paniki i poczucia niebezpieczeństwa. Podstawową zasadą<br /> powinno być unikanie kontakt&oacute;w z innymi osobami oraz stosowanie się do zasad utrzymywania czystości i higieny. Obecna sytuacja stwarza możliwości wdrożenia dziecka do dokładnego mycia rąk, zasłaniania ust przy kichaniu i kaszlu.<br /> &nbsp;<br /> <strong>Rodzicu ;)</strong><br /> Wykorzystaj czas, w kt&oacute;rym dziecko nie chodzi do przedszkola, na większe usamodzielnienie swojego dziecka &ndash; oczekuj od niego większej pomocy przy codziennych czynnościach w domu np. podczas przygotowywania posiłk&oacute;w, sprzątania, czy nawet podczas wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem się, przygotowaniem do snu, w kt&oacute;rych bardzo często, z powodu pośpiechu, dzieci są wyręczane. Wykorzystaj pobyt dziecka w domu na rozmowy z nim na r&oacute;żnorodne tematy. W ten spos&oacute;b będziesz wzbogacał słownictwo swojego dziecka. Znajdź czas na czytanie dzieciom i z dziećmi. Korzystaj z edukacyjnych program&oacute;w telewizyjnych, zaproponuj dziecku gry planszowe czy zabawy i gry zręcznościowe. Korzystaj z porad i propozycji nauczyciela. Nie unikaj kontaktu z nim. Pytaj o wszystko i dziel się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi dziecka. W sytuacji zawieszenia pracy przedszkoli i szk&oacute;ł, to na Tobie i nauczycielu spoczywa odpowiedzialność za edukowanie dziecka i stwarzanie mu warunk&oacute;w do wszechstronnego rozwoju.<br /> &nbsp;<br /> Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno także ruszać się i wykonywać wiele prostych ćwiczeń gimnastycznych.<br /> &nbsp;<br /> <strong>Rodzicu </strong><strong>J</strong><br /> <strong>1. </strong>W obecnej sytuacji nauka w domu jest koniecznością. Trzeba jednak pamiętać, że ten szczeg&oacute;lny czas powinien być przeznaczony nie tylko na naukę, ale także na rozwijanie pasji i zainteresowań dziecka oraz na odpoczynek i wzmacnianie relacji rodzinnych.<br /> <strong>2. </strong>Zaplanuj czas dziecka i podziel go na np. cztery grupy:<br /> a. edukacja &ndash; będą to np.: indywidualna praca dziecka z materiałami przekazanymi czy wskazanymi przez nauczyciela i według jego wskaz&oacute;wek, zajęcia prowadzone przez nauczyciela on-line (w czasie rzeczywistym) oraz inne formy nauki dziecka (w tym wykonywanie prac domowych, ćwiczeń, lektura),<br /> b. sport &ndash; w obecnej sytuacji to przede wszystkim wszelkiego rodzaju aktywności ruchowe możliwe do wykonania w warunkach domowych, w tym proste rozgrzewki/rozciągania,<br /> c. dom &ndash; to obowiązki domowe, w kt&oacute;rych wypełnianie dziecko powinno być zaangażowane (sprzątanie, pomoc przy posiłkach), obowiązki, czasem<br /> najbardziej żmudne mogą być atrakcyjne, bo jest to czas spędzony wsp&oacute;lnie z rodziną, d. rozrywka &ndash; to każda forma zabawy i odpoczynku, kt&oacute;ra minimalizuje poczucie braku kontaktu z r&oacute;wieśnikami, okazja do podzielenia się z dziećmi swoimi pasjami, wsp&oacute;lne gry planszowe.<br /> <strong>3. </strong>Nauka w domu, w spos&oacute;b bardziej samodzielny, staje się rzeczywistością. Zachęcaj swoje dziecko do samodzielnej pracy.<br /> <strong>4. </strong>Pozostań w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami. Udostępnij im sw&oacute;j numer telefonu, adres mailowy, korzystaj z grupowego facebooka, dziennika elektronicznego, sprawdzaj stronę internetową przedszkola.<br /> <strong>5. </strong>Zgłaszaj na bieżąco swoje spostrzeżenia i wnioski, w szczeg&oacute;lności dotyczące przebiegu uczenia na odległość, np. trudności techniczne, zasoby i możliwości sprzętowe dostępne dla Twojego dziecka.<br /> <strong>6. </strong>Pom&oacute;ż dziecku, szczeg&oacute;lnie w przypadku dzieci młodszych, zorganizować warunki do nauki i zabawy w domu &ndash; kącik, pomieszczenie, itd.<br /> <strong>7. </strong>Wsp&oacute;lnie z dzieckiem ustalcie godziny nauki, przeplatane odpoczynkiem (zabawa, sport, rozrywka) lub innymi aktywnościami, np. prace w domu na rzecz rodziny.<br /> <strong>8. </strong>Zachęcaj dziecko do systematycznego uczenia się. Nagradzaj za pilność, systematyczność i samodzielne wykonywanie prac.<br /> <strong>9. </strong>Pom&oacute;ż dziecku w pobieraniu materiał&oacute;w, zrozumieniu poleceń. Motywuj do samodzielnego rozwiązania zadań, doradź, w jaki spos&oacute;b ma przechowywać wykonane prace ,materiały i swoje rozwiązania.<br /> <strong>10. </strong>Sprawdź komunikaty publikowane na stronach Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Cyfryzacji, dotyczące planowania i realizacji nauki zdalnej:<br /> &sect; https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna<br /> &sect; https://www.gov.pl/web/edukacja/lekcje-z-internetu<br /> &sect; https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/nauczycielu-poprowadz-lekcje-online<br /> &nbsp;<br /> <strong>Rodzicu ;)</strong><br /> Czas, w kt&oacute;rym dziecko nie chodzi do przedszkola, można wykorzystać na to, aby stało się ono bardziej samodzielne. Warto zachęcać je do utrzymania czystości w swoim kąciku (pokoju), przygotowania prostych posiłk&oacute;w razem z rodzicami, wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem, przygotowaniem do snu. W tych ostatnich czynnościach, z powodu pośpiechu, dzieci są zazwyczaj wyręczane. Pobyt w domu daje możliwość częstych rozm&oacute;w z dziećmi na r&oacute;żnorodne tematy, a tym samym wzbogacania ich słownictwa. Ważne jest także znalezienie czasu na czytanie dzieciom i z dziećmi. Aby urozmaicić zajęcia, można skorzystać z edukacyjnych program&oacute;w telewizyjnych. Pobyt w domu może być także okazją do prowadzenia rozm&oacute;w z dzieckiem, tłumaczenia otaczających nas zjawisk.<br /> &nbsp;<br /> Inne zajęcia o charakterze edukacyjnym to m.in. zabawy przy wsp&oacute;lnym stole: gry planszowe, czy zabawy i gry zręcznościowe. Należy pamiętać, że podstawową formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa.<br /> Podejmowanie tych działań pozwoli na nabywanie przez dziecko doświadczeń w r&oacute;żnych obszarach rozwojowych: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.<br /> Za pośrednictwem strony internetowej przedszkola lub innej &nbsp;komunikacji &ndash;grupowy facebook nauczyciel może udostępnić rodzicom:<br /> a. propozycje wykonania prac plastycznych, projekt&oacute;w technicznych, zabaw badawczych lub eksperyment&oacute;w;<br /> b. konkretną propozycję opracowaną na potrzeby grupy jego dziecka, adekwatną do realizowanego programu;<br /> c. opracowane przez siebie propozycje tw&oacute;rczej aktywności dzieci;<br /> d. linki do słuchowisk, audycji radiowych, informacje o programach telewizyjnych (pasma edukacyjne Telewizji Polskiej), a także program&oacute;w, zabaw on-line.<br /> &nbsp;<br /> Materiały są udostępniane w rozsądnej ilości i odpowiednich odstępach czasowych.<br /> Istotną rolę w tworzeniu warunk&oacute;w do edukacji przedszkolnej w domu, odgrywa wsp&oacute;łdziałanie nauczycieli z rodzicami. Formy kontaktu z rodzicami, kt&oacute;re mają być pomocą, wsparciem ich działania, nauczyciel ustala bezpośrednio z rodzicami. Pamiętajmy, że wspieranie aktywności dzieci nie jest zadawaniem zadań i ćwiczeń do obowiązkowego wykonania. Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno się także umożliwić dziecku zaspokajanie potrzeb aktywności fizycznej, np. poprzez wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych.<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;Katarzyna Kowalska, dyr P5