Przedszkole nr 5 Malbork

Przedszkole nr 5

Witosa 10, 82-200 Malbork

tel. (55) 272-36-52

www.przedszkole5.malbork.biz

  


przedszkole przedszkola przedszkole dla dzieci przedszkola dla dzieci

Aktualności

Rozpoczęcie roku szkolnego 2020/2021

23 sierpnia 2020 | 16:49

Więcej informacji na temat rozpoczęcie 20/21
znajdą Państwo w poniższej wiadomości.



Szanowni Rodzice.<br /> Rozpoczynamy działalność przedszkola z dniem 01.09.2020 r.<br /> Zasady funkcjonowania przedszkola w czasie epidemii zawarte są w poniższych procedurach.<br /> &nbsp;<strong><u>Proszę o uważne zapoznanie się z dokumentami.</u></strong><br /> &nbsp;<br /> <strong>Ważne </strong>jest, aby <strong>przyprowadzić dziecko</strong> do przedszkola nie p&oacute;źniej niż <strong>do godziny 8.00</strong>. Jest to optymalne rozwiązanie organizacyjne w dobie reżimu sanitarnego COVID-19.<br /> Rodzice w okresie epidemii zobowiązani są złożyć stosowny <strong><u>wniosek o wznowienie opieki</u></strong> przedszkolnej w formie elektronicznej do plac&oacute;wki wychowania przedszkolnego (<strong><u>do pobrania poniżej</u></strong><u>)</u><br /> <div style="box-sizing: content-box; color: rgb(45, 45, 45); font-family: Verdana, &quot;Segoe UI&quot;, Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 11px; z-index: auto !important; left: auto !important;"> zał. nr 1 wniosek o wznowienie</div> <div style="box-sizing: content-box; color: rgb(45, 45, 45); font-family: Verdana, &quot;Segoe UI&quot;, Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 11px; z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=4a7930d5a40adb80285f034faa584ff4e52c562685cf18ceeac1debd3181ce7f&amp;url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xU1RCZ3Q2eTYycGxpZnNDQVJLUWNtbjdrbWpxa3llOHYvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&amp;platform=desktop&amp;brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/1STBgt6y62plifsCARKQcmn7kmjqkye8v/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; background-color: transparent; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">https://drive.google.com/file/d/1STBgt6y62plifsCARKQcmn7kmjqkye8v/view?usp=sharing</a><span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">&nbsp;</span></div> <br /> Wnioski należy składać do 28.08.2020 r w formie podpisanego dokumentu (skanu lub zdjęcia) na mail.: <a href="mailto:przedszkolenr5sekretariat@onet.pl">przedszkolenr5sekretariat@onet.pl</a><br /> Rodzice są zobowiązani do codziennego składania <strong><u>oświadczenia o stanie zdrowia dziecka</u></strong> przy oddawaniu dziecka do przedszkola. Oświadczenie <strong><u>do pobrania w poniższym linku</u></strong><br /> &nbsp;<span style="color: rgb(45, 45, 45); font-family: Verdana, &quot;Segoe UI&quot;, Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 11px;">zał. nr 12 oświadczenie o stanie zdrowia dziecka</span> <div style="box-sizing: content-box; color: rgb(45, 45, 45); font-family: Verdana, &quot;Segoe UI&quot;, Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 11px; z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=f89260c752050ff56e4cfc0cf0689397ad6df49505fc9e76f0fd7ff67eb2eba0&amp;url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xdWFGUlVpaXNHRzNqdjFzcVhGTVY3QlBWaWR1M0dwR2Qvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&amp;platform=desktop&amp;brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/1uaFRUiisGG3jv1sqXFMV7BPVidu3GpGd/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; background-color: transparent; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">https://drive.google.com/file/d/1uaFRUiisGG3jv1sqXFMV7BPVidu3GpGd/view?usp=sharing</a><br /> <br /> <span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">Szczeg&oacute;łową organizację opieki w przedszkolu oraz zasady bezpieczeństwa higieniczno-sanitarnego określają szczeg&oacute;łowo, wytyczne przeciwepidemiczne Gł&oacute;wnego Inspektora Sanitarnego z dnia 2 lipca 2020 r dla przedszkoli, oddział&oacute;w przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego&nbsp;oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz stosowne procedury P5 w Malborku wraz z załącznikami prezentowane w poniższym linku:</span><br /> <div style="box-sizing: content-box; z-index: auto !important; left: auto !important;"> procedury</div> <div style="box-sizing: content-box; z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=6addf57c2d6a892326f84b9f76306154c710d98d13b9f3a8cf01515b5a278498&amp;url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xdExIQnZOOWVmN01FbnVQRmNsSVBNUno1ZElMNWNpaGwvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&amp;platform=desktop&amp;brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/1tLHBvN9ef7MEnuPFclIPMRz5dIL5cihl/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="background-color: transparent; box-sizing: content-box; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">https://drive.google.com/file/d/1tLHBvN9ef7MEnuPFclIPMRz5dIL5cihl/view?usp=sharing<br /> <span style="color: rgb(45, 45, 45);">zał. nr 2 organizacja zajęć wych opiek</span></a></div> <div style="box-sizing: content-box; z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=b8c57c5d0da8e843fab74cedfeaa0a025bb135c64a4150d9c029b82e95351311&amp;url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xNnNQSmc3U04xcDkxbU9DRHpuRFJpMHhEWDBGd3huYm8vdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&amp;platform=desktop&amp;brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/16sPJg7SN1p91mOCDznDRi0xDX0Fwxnbo/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; background-color: transparent; color: rgb(0, 118, 255); z-index: auto !important; left: auto !important;">https://drive.google.com/file/d/16sPJg7SN1p91mOCDznDRi0xDX0Fwxnbo/view?usp=sharing<br /> <span style="color: rgb(45, 45, 45);">zał.nr 6 telefony i instrukcje postepowania</span></a></div> </div> <div style="box-sizing: content-box; color: rgb(45, 45, 45); font-family: Verdana, &quot;Segoe UI&quot;, Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 11px; z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=3400ba74499924b2789f8dba59ec031eeda8bb81fc12443ce16642a8c74a9e7a&amp;url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xWnZtTlVhT3c3VnVnalVKNklkZWZHMnYwQVRFZjVMXzkvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&amp;platform=desktop&amp;brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/1ZvmNUaOw7VugjUJ6IdefG2v0ATEf5L_9/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; background-color: transparent; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">https://drive.google.com/file/d/1ZvmNUaOw7VugjUJ6IdefG2v0ATEf5L_9/view?usp=sharing</a><br /> <div style="box-sizing: content-box; z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=3400ba74499924b2789f8dba59ec031eeda8bb81fc12443ce16642a8c74a9e7a&amp;url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xWnZtTlVhT3c3VnVnalVKNklkZWZHMnYwQVRFZjVMXzkvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&amp;platform=desktop&amp;brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/1ZvmNUaOw7VugjUJ6IdefG2v0ATEf5L_9/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; background-color: transparent; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">zał nr 9</a></div> <div style="box-sizing: content-box; z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=c15b304e67472f2e910b6e6bd2b4bfdd2c7b32a24d4071dc7a82050a9eb01b20&amp;url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xMEEwdjhiWVVhT184N1EzWC1ZS2d6UmptenFlQnFRVGIvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&amp;platform=desktop&amp;brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/10A0v8bYUaO_87Q3X-YKgzRjmzqeBqQTb/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">https://drive.google.com/file/d/10A0v8bYUaO_87Q3X-YKgzRjmzqeBqQTb/view?usp=sharing</a><br /> <div style="box-sizing: content-box; color: rgb(45, 45, 45); z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=c15b304e67472f2e910b6e6bd2b4bfdd2c7b32a24d4071dc7a82050a9eb01b20&amp;url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xMEEwdjhiWVVhT184N1EzWC1ZS2d6UmptenFlQnFRVGIvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&amp;platform=desktop&amp;brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/10A0v8bYUaO_87Q3X-YKgzRjmzqeBqQTb/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">zał nr 13</a></div> <div style="box-sizing: content-box; color: rgb(45, 45, 45); z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=f4071fb889dfc6f56a9560ab34c7b32186e4afbecd6b551af93adbe074df4be4&amp;url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xMkxqUTZMeWhFT3AtWjRxbDgzYW9VamNMWTAzLUlYTlUvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&amp;platform=desktop&amp;brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/12LjQ6LyhEOp-Z4ql83aoUjcLY03-IXNU/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; background-color: transparent; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">https://drive.google.com/file/d/12LjQ6LyhEOp-Z4ql83aoUjcLY03-IXNU/view?usp=sharing</a></div> </div> <div style="box-sizing: content-box; z-index: auto !important; left: auto !important;"> <div style="box-sizing: content-box; color: rgb(45, 45, 45); z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=3400ba74499924b2789f8dba59ec031eeda8bb81fc12443ce16642a8c74a9e7a&amp;url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xWnZtTlVhT3c3VnVnalVKNklkZWZHMnYwQVRFZjVMXzkvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&amp;platform=desktop&amp;brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/1ZvmNUaOw7VugjUJ6IdefG2v0ATEf5L_9/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; background-color: transparent; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">Regulamin od 01.08.2020</a></div> <div style="box-sizing: content-box; color: rgb(45, 45, 45); z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=9aa3b16c2fd527bf23c292c2b38233cf643e7914950e99b9396f45e10a050388&amp;url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xTmI5Y3F1Qk0ycWhxRVBIZWRPWGhlc2xmaFRGanR2U0kvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&amp;platform=desktop&amp;brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/1Nb9cquBM2qhqEPHedOXheslfhTFjtvSI/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; background-color: transparent; color: rgb(0, 118, 255); z-index: auto !important; left: auto !important;">https://drive.google.com/file/d/1Nb9cquBM2qhqEPHedOXheslfhTFjtvSI/view?usp=sharing</a></div> </div> <br /> <strong style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">Szanowni Rodzice , dbając o własne zdrowie, zdrowie dzieci i personelu przedszkola pamiętajcie o stosowaniu zasad reżimu sanitarnego podczas przyprowadzania i odbierania dzieci.</strong></div> <br /> &nbsp;<br /> <strong><u>&nbsp;Ważne informacje dla rodzic&oacute;w dzieci 3-letnich </u></strong><br /> &nbsp;Drodzy Rodzice dzieci 3- letnich<br /> W związku z zagrożeniem epidemiologicznym COVID &ndash; 19 w tym roku nie odbyły się w naszej plac&oacute;wce zajęcia adaptacyjne, ani zebranie organizacyjne dla Rodzic&oacute;w. Mając na uwadze dobro dzieci oraz konieczność przestrzegania przepis&oacute;w zar&oacute;wno sanitarnych jak i ministerialnych proponujemy, by pierwsze dni września były takim okresem adaptacyjnym dla Maluszk&oacute;w.<br /> Jeśli Państwo będziecie mieli taką możliwość, to proponujemy, by 1 września pozostawić dziecko np. na 3-4 godz., 2 września na 5 godz. (tzn. od rana do obiadu, czyli do godz.12.00). Jeśli Państwu odpowiada takie rozwiązanie, to prosimy o zgłoszenie dokładnego czasu pobytu dziecka, w pierwszych dniach w przedszkolu, do 28.08.2020 r. na adres mailowy:<a href="mailto:przedszkolenr5sekretariat@onet.pl">przedszkolenr5sekretariat@onet.pl</a><br /> &nbsp;Przedszkole czynne jest w godz. 6.30 &ndash; 16.30, ale uprzejmie prosimy o odbieranie dzieci, zgodnie z &bdquo;Procedurą organizacji opieki..&rdquo; do godz. 16.00, ze względu na przeprowadzenie dezynfekcji sal.<br /> Zgodnie z ramowym rozkładem dnia dzieci przyprowadzamy do przedszkola w godz. 6.30 &ndash; 8.30, a odbieramy najlepiej po podwieczorku (tj. po godz.14.30), zwłaszcza w tych pierwszych dniach. W okresie COVID &ndash; 19 <strong>PAMIĘTAMY, że dziecko przyprowadza jeden rodzic do godziny 8.00<br /> <strong>Ważne!</strong></strong><br /> Z uwagi na wymagania sanitarne związane z COVID &ndash; 19 dzieci nie mogą wnosić ani wynosić do Przedszkola żadnych niepotrzebnych przedmiot&oacute;w lub zabawek. Dzieci nie mogą r&oacute;wnież przynosić wody lub innych napoj&oacute;w (w salach dostępna jest woda) ani produkt&oacute;w spożywczych.<br /> <strong>Pierwszego dnia przynosimy:</strong><br /> &nbsp;1.podpisaną piżamę,<br /> 2. podpisany materiałowy worek do przechowywania ubranek.<br /> 3 .kapcie oraz ubranie na zmianę, tj. bluzeczka, koszulka, majteczki, skarpetki, rajstopy, spodnie itp., wszystko zapakowane w materiałowy worek<br /> 4. Kontakt z wychowawcą drogą e-mail lub telefoniczną<br /> 5. Szczeg&oacute;łową organizację pracy grupy oraz wsp&oacute;łpracy z rodzicami przedstawi wychowawca grupy, po ustaleniu formy spotkania i środka komunikacji.<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;<br /> <u><strong>Adaptacja dziecka 3-letniego do przedszkola</strong></u><br /> <strong>DRODZY RODZICE!</strong><br /> &nbsp;Malucha czekają poważne zmiany w życiu, często trudne do zaakceptowania.&nbsp;<strong>Jednak nie ulegajcie dziecku, nie zabierajcie do domu nawet wtedy, gdy błaga, płacze. Nie cofajcie raz podjętej decyzji.</strong>&nbsp;Takie sytuacje będą się powtarzały, a dziecko jest mądre i będzie wykorzystywać waszą słabość. Oczywiście ze szkodą dla Was, ale i też dla niego. Do tego typu sytuacji musimy przygotować zar&oacute;wno siebie, jak i dzieci, wtedy łatwiej przeżyjemy ten trudny dla wszystkich okres.<br /> <strong>SPRAWDZONE RADY I WSKAZ&Oacute;WKI</strong><br /> <ol> <li> <strong>Raz podjęta decyzja powinna być konsekwentnie realizowana.</strong>&nbsp;Rodzice muszą być przekonani, że p&oacute;jście dziecka do przedszkola jest decyzją najlepszą zar&oacute;wno dla nich, jak i dla niego. Jeżeli chcemy, żeby dziecko przyjęło naszą decyzję&nbsp;z ufnością, bezwzględnie nie możemy okazać mu naszego wahania i wątpliwości.&nbsp;<strong>Na pewno trzeba dziecko oswoić z myślą p&oacute;jścia do przedszkola i cierpliwie tłumaczyć:&nbsp;<em>Mama chodzi do pracy. Tatuś też chodzi do pracy. Siostra chodzi do szkoły. W domu nikogo nie ma i dlatego ty musisz chodzić do przedszkola.</em></strong></li> <li> <strong>Nastaw dziecko pozytywnie.</strong>&nbsp;Opowiadając dziecku o przedszkolu, m&oacute;w tylko pozytywnie, np.:&nbsp;<em>W przedszkolu jest dużo dzieci, kt&oacute;re bawią się kolorowymi zabawkami. Jest tam bardzo wesoło i przyjemnie.</em>&nbsp;Dobrze jest też powiedzieć dziecku, kto będzie je zaprowadzał do przedszkola, a kto odbierał. Ważne, by zawsze trzymać się ustalonego porządku.</li> <li> <strong>Naucz dziecko samodzielności.</strong>&nbsp;Pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu to duży stres, kt&oacute;ry narasta w przypadku, gdy dziecko jest mało samodzielne. Aby ten stres choć trochę zminimalizować, należy wcześniej zadbać, by dziecko (na miarę swoich możliwości) radziło sobie w takich sytuacjach, jak:</li> <li> <strong>&nbsp;Zgłaszanie potrzeb fizjologicznych.</strong></li> <li> <strong>&nbsp;Samoobsługa w toalecie</strong>&nbsp;(wycieranie pupy, podciąganie majtek, spuszczanie wody).</li> <li> <strong>&nbsp;Ubieranie i rozbieranie się w sali (szatni).</strong></li> <li> <strong>&nbsp;Siedzenie podczas posiłku przy stole, trzymanie łyżki.</strong></li> <li> <strong>&nbsp;Samodzielne jedzenie.</strong></li> <li> <strong>Nie wprowadzaj atmosfery pośpiechu, tylko czule, ale stanowczo pożegnaj się z dzieckiem. </strong>Nie jest wskazane przyprowadzanie dziecka do przedszkola w ostatniej chwili, gdyż pośpiech podczas&nbsp; rozbierania&nbsp;i zniecierpliwienie temu towarzyszące wprowadzają dziecko w stan niepokoju&nbsp;i pobudzenia. Pożegnanie z dzieckiem powinno być czułe, ale kr&oacute;tkie. Dobrze jest powiedzieć dziecku:&nbsp;<em>Przyjdę po ciebie po leżakowaniu&hellip; Jak zjesz podwieczorek, będę na ciebie czekała w szatni.&nbsp;</em>Bardzo ważne jest dotrzymywanie słowa, ponieważ daje ono dzieciom poczucie bezpieczeństwa&nbsp;i zarazem pewność, że rodzic przyjdzie.</li> <li> <strong>Poświęć dziecku więcej czasu niż zwykle.</strong>&nbsp;Pierwsze dni pobytu dziecka&nbsp;w przedszkolu to trudny okres dla rodzic&oacute;w i&nbsp;dzieci. Trzymając dziecko na kolanach zapytaj:&nbsp;<em>Co robiłaś dzisiaj w przedszkolu? Jak ma na imię tw&oacute;j nowy kolega?</em>&nbsp;Nie należy natomiast zadawać pytań typu:&nbsp;<em>Co dzisiaj jadłaś na obiad? Zjadłaś wszystko, co pani nałożyła? Czy pani cię karmiła?</em>&nbsp;Odpowiedzi na te pytania są ważne, ale tylko dla rodzic&oacute;w, nie dla dziecka. Na te pytania rzetelnie odpowie nauczyciel. W rozmowie z dzieckiem należy położyć nacisk na jego samopoczucie w przedszkolu, relacje z kolegami, podejmowane zabawy oraz na zaradność życiową</li> <li> <strong>Przyzwyczajaj dziecko do przedszkola stopniowo.&nbsp;</strong>Małe dzieci szybko się męczą z powodu nadmiaru wrażeń i hałasu. Dlatego należy je przyzwyczajać stopniowo wydłużając czas pobytu.</li> <li> <strong>Nauczyciel zna twoje dziecko &ndash;</strong>&nbsp;rozmawiaj z nim i ufaj mu. Dzieci po powrocie z przedszkola najczęściej opowiadają o r&oacute;żnych wydarzeniach, kt&oacute;re miały miejsce w przedszkolu. Porozmawiaj z nauczycielką, jeżeli pewne fakty&nbsp;i zdarzenia budzą twoje wątpliwości, wydają ci się niewiarygodne albo cię cieszą. Niekt&oacute;re dzieci mają wybujałą wyobraźnię i rozbudzoną fantazję. Dlatego weź poprawkę na to, co dziecko opowiada. &nbsp;<strong>TYLKO WSP&Oacute;ŁPRACA&nbsp;Z NAUCZYCIELKĄ, OPARTA NA WZAJEMNYM ZAUFANIU, PRZYNIESIE OCZEKIWANE REZULTATY.&nbsp;</strong>Na podstawie artykułu z miesięcznika &bdquo;Bliżej przedszkola&rdquo;</li> </ol> <strong>JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO POBYTU W PRZEDSZKOLU?</strong><br /> <strong>Sposoby przygotowania dziecka</strong>&nbsp;(im więcej ich wykorzystasz, tym lepiej):<br /> <ul> <li> zapoznanie z przedszkolem &ndash; oglądanie sal, ogrodu przedszkolnego, zabawek, kr&oacute;tki kontakt z przyszłym nauczycielem i dziećmi, om&oacute;wienie planu dnia&nbsp;i przedszkolnych zwyczaj&oacute;w;</li> <li> rozmowy o przedszkolu ze znajomym dzieckiem, kt&oacute;re lubi chodzić do przedszkola;</li> <li> opowieści rodzic&oacute;w, jak to było, gdy oni chodzili do przedszkola;</li> <li> uświadomienie dziecku zalet przedszkola &ndash; wielu nowych koleg&oacute;w do zabawy, dużo zabawek i zabaw, kt&oacute;re zna nauczycielka, poznanie nowych piosenek&nbsp;i wierszyk&oacute;w;</li> <li> wsp&oacute;lne z dzieckiem kupowanie kapci i innych rzeczy potrzebnych przyszłemu przedszkolakowi;</li> <li> ćwiczenie z dzieckiem czynności samoobsługowych &ndash; ubierania się, jedzenia, samodzielności podczas czynności higienicznych;</li> <li> uczestniczenie w zebraniu rodzic&oacute;w dzieci nowo przyjętych do przedszkola, nawiązanie kontakt&oacute;w z rodzicami dzieci podczas dni adaptacyjnych (jeśli takie dni są organizowane w przedszkolu).</li> </ul> Dziecko do roli przedszkolaka powinno być przygotowywane stopniowo, nie r&oacute;bmy wszystkiego na raz. Rozciągnijmy ten proces w czasie, aby mogło oswoić się z myślą o tym, że p&oacute;jdzie do przedszkola. Rodzic nie może przebyć drogi rozwojowej za dziecko. Ono samo musi pokonywać kolejne etapy, a dorosły tylko je wspierać i wspomagać.<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;<br /> <strong>O czym rodzice powinni pamiętać</strong>, aby ich działania były skuteczne&nbsp;i stymulujące:<br /> <ul> <li> Cieszyć się i wykazywać zadowolenie z każdego przejawu samodzielności u dziecka:&nbsp;nie można ciągle poprawiać, strofować, że coś jest nie tak; nie można nadmiernie koordynować dziecięcych czynności, gdyż grozi to wyuczeniem bezradności.</li> <li> Zachować cierpliwość:&nbsp;trzeba pochwalić dziecko za wysiłek; zachęcać do wykonywania czynności, aż uda się dziecku ją wykonać.</li> <li> Być systematycznym i konsekwentnym:&nbsp;pomoże to między innymi w przekształceniu czynności samoobsługowych w nawyki; &nbsp; &nbsp; dorosły powinien ciągle pilnować, przypominać i chwalić, gdy dziecko samo zechce zadbać o siebie.</li> <li> <strong>Nie przeciągać pożegnania w szatni:&nbsp;pom&oacute;ż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź.</strong></li> <li> <strong>Nie zabierać dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu.&nbsp;Jeśli zrobisz to choć jeden raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.</strong></li> <li> Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata. Z reguły rozstania &nbsp; &nbsp;z ojcem są mniej bolesne.</li> <li> Nie wymuszać na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiadało, co wydarzyło się w przedszkolu. To powoduje niepotrzebny&nbsp;<strong>stres.</strong></li> <li> <strong>Pamiętaj &ndash;&nbsp;żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem</strong></li> </ul> <strong><em>Pamiętaj, że nawet jeśli znajdziesz idealne przedszkole i dobrze przygotujesz dziecko, i tak Tw&oacute;j maluch ma prawo wyrażać sprzeciw i niezadowolenie &ndash; w końcu w jego życiu zaszła radykalna zmiana i potrzeba czasu, aby ją zaakceptował.</em></strong><br /> <strong>Okres adaptacji przebiega r&oacute;żnie, jedno dziecko po tygodniu ma już najgorsze za sobą, inne sw&oacute;j trudny czas zaczyna dopiero po miesiącu (i to też jest normalne) &ndash; bo dopiero wtedy zrozumiało i w pełni odczuło, że pewien etap skończył się bezpowrotnie, a ono wolałoby żeby było tak jak dawniej.</strong><br /> &nbsp;<br /> &nbsp;<br /> <strong>Dziecko dojrzało do przedszkola, gdy:</strong><br /> <ul> <li> dobrze znosi nieobecność rodzic&oacute;w (zostaje pod opieką innych członk&oacute;w rodziny lub znajomych os&oacute;b);</li> <li> z własnej inicjatywy oddala się od mamy, nie trzyma się jej kurczowo;</li> <li> potrafi wykonywać proste czynności samoobsługowe w zakresie:&nbsp;&nbsp;komunikowania potrzeb fizjologicznych, umiejętności korzystania z papieru toaletowego, umiejętności mycia rąk mydłem i wytarcia w ręcznik, umiejętności samodzielnego jedzenia &ndash; posługiwania się łyżką, a także gryzienia, samodzielnego ubierania i rozbierania się (przynajmniej podejmowania pr&oacute;b).</li> </ul> <strong>O TYM WARTO PAMIĘTAĆ:</strong><br /> <strong>Adaptację ułatwia:</strong><br /> <ul> <li> racjonalne podjęcie decyzji</li> <li> pozytywne myślenie o plac&oacute;wce (zaufanie do personelu)</li> <li> poznanie plac&oacute;wki przez dziecko</li> <li> wcześniejsze dostarczenie dziecku doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi</li> <li> umożliwienie kontakt&oacute;w z innymi dziećmi</li> <li> usamodzielnienie dziecka</li> <li> stopniowe przyzwyczajanie dziecka do plac&oacute;wki (kr&oacute;tki czas pobytu, bez posiłk&oacute;w, leżakowania)</li> <li> akceptacja dziecka i zrozumienie jego stresu, wspieranie go</li> <li> okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania</li> <li> czas na bycie z dzieckiem po odebraniu go z przedszkola</li> <li> ujednolicenie rytmu życia w przedszkolu i w domu</li> </ul> <strong>Adaptację utrudnia:</strong><br /> <ul> <li> niepewność decyzji</li> <li> brak zaufania do plac&oacute;wki, podejrzliwość wobec personelu</li> <li> wyrzuty sumienia, niepok&oacute;j, lęk, poczucie zagrożenia</li> <li> nieznajomość plac&oacute;wki</li> <li> brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi</li> <li> nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą</li> <li> &ldquo;rzucenie na głęboka wodę&rdquo; &ndash; pełny wymiar godzin</li> <li> pośpiech, zdenerwowanie, zabieganie, brak czasu dla dziecka</li> <li> brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, obrażanie się na dziecko, odrzucenie</li> <li> &nbsp; &nbsp; &nbsp;Na podstawie E. Gruszczyk &ndash; Kolczyńska, E. Zielińska &bdquo;Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatk&oacute;w &nbsp;i dzieci starszych wolniej rozwijających się&rdquo;</li> </ul> <strong>ŻYCZYMY DZIECIOM, PAŃSTWU I SOBIE OWOCNEJ WSP&Oacute;ŁPRACY!</strong><br /> &nbsp;<br /> Pozdrawiam. Katarzyna Kowalska, dyrektor P5 w Malborku.