Rozpoczęcie roku szkolnego 2020/2021
23 sierpnia 2020 | 16:49
Więcej informacji na temat rozpoczęcie 20/21
znajdą Państwo w poniższej wiadomości.
Szanowni Rodzice.<br />
Rozpoczynamy działalność przedszkola z dniem 01.09.2020 r.<br />
Zasady funkcjonowania przedszkola w czasie epidemii zawarte są w poniższych procedurach.<br />
<strong><u>Proszę o uważne zapoznanie się z dokumentami.</u></strong><br />
<br />
<strong>Ważne </strong>jest, aby <strong>przyprowadzić dziecko</strong> do przedszkola nie później niż <strong>do godziny 8.00</strong>. Jest to optymalne rozwiązanie organizacyjne w dobie reżimu sanitarnego COVID-19.<br />
Rodzice w okresie epidemii zobowiązani są złożyć stosowny <strong><u>wniosek o wznowienie opieki</u></strong> przedszkolnej w formie elektronicznej do placówki wychowania przedszkolnego (<strong><u>do pobrania poniżej</u></strong><u>)</u><br />
<div style="box-sizing: content-box; color: rgb(45, 45, 45); font-family: Verdana, "Segoe UI", Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 11px; z-index: auto !important; left: auto !important;"> zał. nr 1 wniosek o wznowienie</div>
<div style="box-sizing: content-box; color: rgb(45, 45, 45); font-family: Verdana, "Segoe UI", Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 11px; z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=4a7930d5a40adb80285f034faa584ff4e52c562685cf18ceeac1debd3181ce7f&url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xU1RCZ3Q2eTYycGxpZnNDQVJLUWNtbjdrbWpxa3llOHYvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&platform=desktop&brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/1STBgt6y62plifsCARKQcmn7kmjqkye8v/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; background-color: transparent; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">https://drive.google.com/file/d/1STBgt6y62plifsCARKQcmn7kmjqkye8v/view?usp=sharing</a><span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;"> </span></div>
<br />
Wnioski należy składać do 28.08.2020 r w formie podpisanego dokumentu (skanu lub zdjęcia) na mail.: <a href="mailto:przedszkolenr5sekretariat@onet.pl">przedszkolenr5sekretariat@onet.pl</a><br />
Rodzice są zobowiązani do codziennego składania <strong><u>oświadczenia o stanie zdrowia dziecka</u></strong> przy oddawaniu dziecka do przedszkola. Oświadczenie <strong><u>do pobrania w poniższym linku</u></strong><br />
<span style="color: rgb(45, 45, 45); font-family: Verdana, "Segoe UI", Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 11px;">zał. nr 12 oświadczenie o stanie zdrowia dziecka</span>
<div style="box-sizing: content-box; color: rgb(45, 45, 45); font-family: Verdana, "Segoe UI", Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 11px; z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=f89260c752050ff56e4cfc0cf0689397ad6df49505fc9e76f0fd7ff67eb2eba0&url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xdWFGUlVpaXNHRzNqdjFzcVhGTVY3QlBWaWR1M0dwR2Qvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&platform=desktop&brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/1uaFRUiisGG3jv1sqXFMV7BPVidu3GpGd/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; background-color: transparent; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">https://drive.google.com/file/d/1uaFRUiisGG3jv1sqXFMV7BPVidu3GpGd/view?usp=sharing</a><br /> <br /> <span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">Szczegółową organizację opieki w przedszkolu oraz zasady bezpieczeństwa higieniczno-sanitarnego określają szczegółowo, wytyczne przeciwepidemiczne Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia 2 lipca 2020 r dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz stosowne procedury P5 w Malborku wraz z załącznikami prezentowane w poniższym linku:</span><br /> <div style="box-sizing: content-box; z-index: auto !important; left: auto !important;"> procedury</div> <div style="box-sizing: content-box; z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=6addf57c2d6a892326f84b9f76306154c710d98d13b9f3a8cf01515b5a278498&url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xdExIQnZOOWVmN01FbnVQRmNsSVBNUno1ZElMNWNpaGwvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&platform=desktop&brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/1tLHBvN9ef7MEnuPFclIPMRz5dIL5cihl/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="background-color: transparent; box-sizing: content-box; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">https://drive.google.com/file/d/1tLHBvN9ef7MEnuPFclIPMRz5dIL5cihl/view?usp=sharing<br /> <span style="color: rgb(45, 45, 45);">zał. nr 2 organizacja zajęć wych opiek</span></a></div> <div style="box-sizing: content-box; z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=b8c57c5d0da8e843fab74cedfeaa0a025bb135c64a4150d9c029b82e95351311&url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xNnNQSmc3U04xcDkxbU9DRHpuRFJpMHhEWDBGd3huYm8vdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&platform=desktop&brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/16sPJg7SN1p91mOCDznDRi0xDX0Fwxnbo/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; background-color: transparent; color: rgb(0, 118, 255); z-index: auto !important; left: auto !important;">https://drive.google.com/file/d/16sPJg7SN1p91mOCDznDRi0xDX0Fwxnbo/view?usp=sharing<br /> <span style="color: rgb(45, 45, 45);">zał.nr 6 telefony i instrukcje postepowania</span></a></div>
</div>
<div style="box-sizing: content-box; color: rgb(45, 45, 45); font-family: Verdana, "Segoe UI", Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 11px; z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=3400ba74499924b2789f8dba59ec031eeda8bb81fc12443ce16642a8c74a9e7a&url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xWnZtTlVhT3c3VnVnalVKNklkZWZHMnYwQVRFZjVMXzkvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&platform=desktop&brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/1ZvmNUaOw7VugjUJ6IdefG2v0ATEf5L_9/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; background-color: transparent; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">https://drive.google.com/file/d/1ZvmNUaOw7VugjUJ6IdefG2v0ATEf5L_9/view?usp=sharing</a><br /> <div style="box-sizing: content-box; z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=3400ba74499924b2789f8dba59ec031eeda8bb81fc12443ce16642a8c74a9e7a&url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xWnZtTlVhT3c3VnVnalVKNklkZWZHMnYwQVRFZjVMXzkvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&platform=desktop&brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/1ZvmNUaOw7VugjUJ6IdefG2v0ATEf5L_9/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; background-color: transparent; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">zał nr 9</a></div> <div style="box-sizing: content-box; z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=c15b304e67472f2e910b6e6bd2b4bfdd2c7b32a24d4071dc7a82050a9eb01b20&url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xMEEwdjhiWVVhT184N1EzWC1ZS2d6UmptenFlQnFRVGIvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&platform=desktop&brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/10A0v8bYUaO_87Q3X-YKgzRjmzqeBqQTb/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">https://drive.google.com/file/d/10A0v8bYUaO_87Q3X-YKgzRjmzqeBqQTb/view?usp=sharing</a><br /> <div style="box-sizing: content-box; color: rgb(45, 45, 45); z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=c15b304e67472f2e910b6e6bd2b4bfdd2c7b32a24d4071dc7a82050a9eb01b20&url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xMEEwdjhiWVVhT184N1EzWC1ZS2d6UmptenFlQnFRVGIvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&platform=desktop&brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/10A0v8bYUaO_87Q3X-YKgzRjmzqeBqQTb/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">zał nr 13</a></div> <div style="box-sizing: content-box; color: rgb(45, 45, 45); z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=f4071fb889dfc6f56a9560ab34c7b32186e4afbecd6b551af93adbe074df4be4&url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xMkxqUTZMeWhFT3AtWjRxbDgzYW9VamNMWTAzLUlYTlUvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&platform=desktop&brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/12LjQ6LyhEOp-Z4ql83aoUjcLY03-IXNU/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; background-color: transparent; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">https://drive.google.com/file/d/12LjQ6LyhEOp-Z4ql83aoUjcLY03-IXNU/view?usp=sharing</a></div> </div> <div style="box-sizing: content-box; z-index: auto !important; left: auto !important;"> <div style="box-sizing: content-box; color: rgb(45, 45, 45); z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=3400ba74499924b2789f8dba59ec031eeda8bb81fc12443ce16642a8c74a9e7a&url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xWnZtTlVhT3c3VnVnalVKNklkZWZHMnYwQVRFZjVMXzkvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&platform=desktop&brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/1ZvmNUaOw7VugjUJ6IdefG2v0ATEf5L_9/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; background-color: transparent; color: rgb(0, 118, 255); outline: 0px; z-index: auto !important; left: auto !important;">Regulamin od 01.08.2020</a></div> <div style="box-sizing: content-box; color: rgb(45, 45, 45); z-index: auto !important; left: auto !important;"> <a data-saferedirecturl="https://zasobygwp.pl/redirect?sig=9aa3b16c2fd527bf23c292c2b38233cf643e7914950e99b9396f45e10a050388&url=aHR0cHM6Ly9kcml2ZS5nb29nbGUuY29tL2ZpbGUvZC8xTmI5Y3F1Qk0ycWhxRVBIZWRPWGhlc2xmaFRGanR2U0kvdmlldz91c3A9c2hhcmluZw==&platform=desktop&brand=wp" href="https://drive.google.com/file/d/1Nb9cquBM2qhqEPHedOXheslfhTFjtvSI/view?usp=sharing" nh-safe-redirect="" rel="noopener noreferrer" style="box-sizing: content-box; background-color: transparent; color: rgb(0, 118, 255); z-index: auto !important; left: auto !important;">https://drive.google.com/file/d/1Nb9cquBM2qhqEPHedOXheslfhTFjtvSI/view?usp=sharing</a></div> </div> <br /> <strong style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">Szanowni Rodzice , dbając o własne zdrowie, zdrowie dzieci i personelu przedszkola pamiętajcie o stosowaniu zasad reżimu sanitarnego podczas przyprowadzania i odbierania dzieci.</strong></div>
<br />
<br />
<strong><u> Ważne informacje dla rodziców dzieci 3-letnich </u></strong><br />
Drodzy Rodzice dzieci 3- letnich<br />
W związku z zagrożeniem epidemiologicznym COVID – 19 w tym roku nie odbyły się w naszej placówce zajęcia adaptacyjne, ani zebranie organizacyjne dla Rodziców. Mając na uwadze dobro dzieci oraz konieczność przestrzegania przepisów zarówno sanitarnych jak i ministerialnych proponujemy, by pierwsze dni września były takim okresem adaptacyjnym dla Maluszków.<br />
Jeśli Państwo będziecie mieli taką możliwość, to proponujemy, by 1 września pozostawić dziecko np. na 3-4 godz., 2 września na 5 godz. (tzn. od rana do obiadu, czyli do godz.12.00). Jeśli Państwu odpowiada takie rozwiązanie, to prosimy o zgłoszenie dokładnego czasu pobytu dziecka, w pierwszych dniach w przedszkolu, do 28.08.2020 r. na adres mailowy:<a href="mailto:przedszkolenr5sekretariat@onet.pl">przedszkolenr5sekretariat@onet.pl</a><br />
Przedszkole czynne jest w godz. 6.30 – 16.30, ale uprzejmie prosimy o odbieranie dzieci, zgodnie z „Procedurą organizacji opieki..” do godz. 16.00, ze względu na przeprowadzenie dezynfekcji sal.<br />
Zgodnie z ramowym rozkładem dnia dzieci przyprowadzamy do przedszkola w godz. 6.30 – 8.30, a odbieramy najlepiej po podwieczorku (tj. po godz.14.30), zwłaszcza w tych pierwszych dniach. W okresie COVID – 19 <strong>PAMIĘTAMY, że dziecko przyprowadza jeden rodzic do godziny 8.00<br />
<strong>Ważne!</strong></strong><br />
Z uwagi na wymagania sanitarne związane z COVID – 19 dzieci nie mogą wnosić ani wynosić do Przedszkola żadnych niepotrzebnych przedmiotów lub zabawek. Dzieci nie mogą również przynosić wody lub innych napojów (w salach dostępna jest woda) ani produktów spożywczych.<br />
<strong>Pierwszego dnia przynosimy:</strong><br />
1.podpisaną piżamę,<br />
2. podpisany materiałowy worek do przechowywania ubranek.<br />
3 .kapcie oraz ubranie na zmianę, tj. bluzeczka, koszulka, majteczki, skarpetki, rajstopy, spodnie itp., wszystko zapakowane w materiałowy worek<br />
4. Kontakt z wychowawcą drogą e-mail lub telefoniczną<br />
5. Szczegółową organizację pracy grupy oraz współpracy z rodzicami przedstawi wychowawca grupy, po ustaleniu formy spotkania i środka komunikacji.<br />
<br />
<br />
<u><strong>Adaptacja dziecka 3-letniego do przedszkola</strong></u><br />
<strong>DRODZY RODZICE!</strong><br />
Malucha czekają poważne zmiany w życiu, często trudne do zaakceptowania. <strong>Jednak nie ulegajcie dziecku, nie zabierajcie do domu nawet wtedy, gdy błaga, płacze. Nie cofajcie raz podjętej decyzji.</strong> Takie sytuacje będą się powtarzały, a dziecko jest mądre i będzie wykorzystywać waszą słabość. Oczywiście ze szkodą dla Was, ale i też dla niego. Do tego typu sytuacji musimy przygotować zarówno siebie, jak i dzieci, wtedy łatwiej przeżyjemy ten trudny dla wszystkich okres.<br />
<strong>SPRAWDZONE RADY I WSKAZÓWKI</strong><br />
<ol> <li> <strong>Raz podjęta decyzja powinna być konsekwentnie realizowana.</strong> Rodzice muszą być przekonani, że pójście dziecka do przedszkola jest decyzją najlepszą zarówno dla nich, jak i dla niego. Jeżeli chcemy, żeby dziecko przyjęło naszą decyzję z ufnością, bezwzględnie nie możemy okazać mu naszego wahania i wątpliwości. <strong>Na pewno trzeba dziecko oswoić z myślą pójścia do przedszkola i cierpliwie tłumaczyć: <em>Mama chodzi do pracy. Tatuś też chodzi do pracy. Siostra chodzi do szkoły. W domu nikogo nie ma i dlatego ty musisz chodzić do przedszkola.</em></strong></li> <li> <strong>Nastaw dziecko pozytywnie.</strong> Opowiadając dziecku o przedszkolu, mów tylko pozytywnie, np.: <em>W przedszkolu jest dużo dzieci, które bawią się kolorowymi zabawkami. Jest tam bardzo wesoło i przyjemnie.</em> Dobrze jest też powiedzieć dziecku, kto będzie je zaprowadzał do przedszkola, a kto odbierał. Ważne, by zawsze trzymać się ustalonego porządku.</li> <li> <strong>Naucz dziecko samodzielności.</strong> Pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu to duży stres, który narasta w przypadku, gdy dziecko jest mało samodzielne. Aby ten stres choć trochę zminimalizować, należy wcześniej zadbać, by dziecko (na miarę swoich możliwości) radziło sobie w takich sytuacjach, jak:</li> <li> <strong> Zgłaszanie potrzeb fizjologicznych.</strong></li> <li> <strong> Samoobsługa w toalecie</strong> (wycieranie pupy, podciąganie majtek, spuszczanie wody).</li> <li> <strong> Ubieranie i rozbieranie się w sali (szatni).</strong></li> <li> <strong> Siedzenie podczas posiłku przy stole, trzymanie łyżki.</strong></li> <li> <strong> Samodzielne jedzenie.</strong></li> <li> <strong>Nie wprowadzaj atmosfery pośpiechu, tylko czule, ale stanowczo pożegnaj się z dzieckiem. </strong>Nie jest wskazane przyprowadzanie dziecka do przedszkola w ostatniej chwili, gdyż pośpiech podczas rozbierania i zniecierpliwienie temu towarzyszące wprowadzają dziecko w stan niepokoju i pobudzenia. Pożegnanie z dzieckiem powinno być czułe, ale krótkie. Dobrze jest powiedzieć dziecku: <em>Przyjdę po ciebie po leżakowaniu… Jak zjesz podwieczorek, będę na ciebie czekała w szatni. </em>Bardzo ważne jest dotrzymywanie słowa, ponieważ daje ono dzieciom poczucie bezpieczeństwa i zarazem pewność, że rodzic przyjdzie.</li> <li> <strong>Poświęć dziecku więcej czasu niż zwykle.</strong> Pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu to trudny okres dla rodziców i dzieci. Trzymając dziecko na kolanach zapytaj: <em>Co robiłaś dzisiaj w przedszkolu? Jak ma na imię twój nowy kolega?</em> Nie należy natomiast zadawać pytań typu: <em>Co dzisiaj jadłaś na obiad? Zjadłaś wszystko, co pani nałożyła? Czy pani cię karmiła?</em> Odpowiedzi na te pytania są ważne, ale tylko dla rodziców, nie dla dziecka. Na te pytania rzetelnie odpowie nauczyciel. W rozmowie z dzieckiem należy położyć nacisk na jego samopoczucie w przedszkolu, relacje z kolegami, podejmowane zabawy oraz na zaradność życiową</li> <li> <strong>Przyzwyczajaj dziecko do przedszkola stopniowo. </strong>Małe dzieci szybko się męczą z powodu nadmiaru wrażeń i hałasu. Dlatego należy je przyzwyczajać stopniowo wydłużając czas pobytu.</li> <li> <strong>Nauczyciel zna twoje dziecko –</strong> rozmawiaj z nim i ufaj mu. Dzieci po powrocie z przedszkola najczęściej opowiadają o różnych wydarzeniach, które miały miejsce w przedszkolu. Porozmawiaj z nauczycielką, jeżeli pewne fakty i zdarzenia budzą twoje wątpliwości, wydają ci się niewiarygodne albo cię cieszą. Niektóre dzieci mają wybujałą wyobraźnię i rozbudzoną fantazję. Dlatego weź poprawkę na to, co dziecko opowiada. <strong>TYLKO WSPÓŁPRACA Z NAUCZYCIELKĄ, OPARTA NA WZAJEMNYM ZAUFANIU, PRZYNIESIE OCZEKIWANE REZULTATY. </strong>Na podstawie artykułu z miesięcznika „Bliżej przedszkola”</li>
</ol>
<strong>JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO POBYTU W PRZEDSZKOLU?</strong><br />
<strong>Sposoby przygotowania dziecka</strong> (im więcej ich wykorzystasz, tym lepiej):<br />
<ul> <li> zapoznanie z przedszkolem – oglądanie sal, ogrodu przedszkolnego, zabawek, krótki kontakt z przyszłym nauczycielem i dziećmi, omówienie planu dnia i przedszkolnych zwyczajów;</li> <li> rozmowy o przedszkolu ze znajomym dzieckiem, które lubi chodzić do przedszkola;</li> <li> opowieści rodziców, jak to było, gdy oni chodzili do przedszkola;</li> <li> uświadomienie dziecku zalet przedszkola – wielu nowych kolegów do zabawy, dużo zabawek i zabaw, które zna nauczycielka, poznanie nowych piosenek i wierszyków;</li> <li> wspólne z dzieckiem kupowanie kapci i innych rzeczy potrzebnych przyszłemu przedszkolakowi;</li> <li> ćwiczenie z dzieckiem czynności samoobsługowych – ubierania się, jedzenia, samodzielności podczas czynności higienicznych;</li> <li> uczestniczenie w zebraniu rodziców dzieci nowo przyjętych do przedszkola, nawiązanie kontaktów z rodzicami dzieci podczas dni adaptacyjnych (jeśli takie dni są organizowane w przedszkolu).</li>
</ul>
Dziecko do roli przedszkolaka powinno być przygotowywane stopniowo, nie róbmy wszystkiego na raz. Rozciągnijmy ten proces w czasie, aby mogło oswoić się z myślą o tym, że pójdzie do przedszkola. Rodzic nie może przebyć drogi rozwojowej za dziecko. Ono samo musi pokonywać kolejne etapy, a dorosły tylko je wspierać i wspomagać.<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<strong>O czym rodzice powinni pamiętać</strong>, aby ich działania były skuteczne i stymulujące:<br />
<ul> <li> Cieszyć się i wykazywać zadowolenie z każdego przejawu samodzielności u dziecka: nie można ciągle poprawiać, strofować, że coś jest nie tak; nie można nadmiernie koordynować dziecięcych czynności, gdyż grozi to wyuczeniem bezradności.</li> <li> Zachować cierpliwość: trzeba pochwalić dziecko za wysiłek; zachęcać do wykonywania czynności, aż uda się dziecku ją wykonać.</li> <li> Być systematycznym i konsekwentnym: pomoże to między innymi w przekształceniu czynności samoobsługowych w nawyki; dorosły powinien ciągle pilnować, przypominać i chwalić, gdy dziecko samo zechce zadbać o siebie.</li> <li> <strong>Nie przeciągać pożegnania w szatni: pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź.</strong></li> <li> <strong>Nie zabierać dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to choć jeden raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.</strong></li> <li> Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata. Z reguły rozstania z ojcem są mniej bolesne.</li> <li> Nie wymuszać na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiadało, co wydarzyło się w przedszkolu. To powoduje niepotrzebny <strong>stres.</strong></li> <li> <strong>Pamiętaj – żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem</strong></li>
</ul>
<strong><em>Pamiętaj, że nawet jeśli znajdziesz idealne przedszkole i dobrze przygotujesz dziecko, i tak Twój maluch ma prawo wyrażać sprzeciw i niezadowolenie – w końcu w jego życiu zaszła radykalna zmiana i potrzeba czasu, aby ją zaakceptował.</em></strong><br />
<strong>Okres adaptacji przebiega różnie, jedno dziecko po tygodniu ma już najgorsze za sobą, inne swój trudny czas zaczyna dopiero po miesiącu (i to też jest normalne) – bo dopiero wtedy zrozumiało i w pełni odczuło, że pewien etap skończył się bezpowrotnie, a ono wolałoby żeby było tak jak dawniej.</strong><br />
<br />
<br />
<strong>Dziecko dojrzało do przedszkola, gdy:</strong><br />
<ul> <li> dobrze znosi nieobecność rodziców (zostaje pod opieką innych członków rodziny lub znajomych osób);</li> <li> z własnej inicjatywy oddala się od mamy, nie trzyma się jej kurczowo;</li> <li> potrafi wykonywać proste czynności samoobsługowe w zakresie: komunikowania potrzeb fizjologicznych, umiejętności korzystania z papieru toaletowego, umiejętności mycia rąk mydłem i wytarcia w ręcznik, umiejętności samodzielnego jedzenia – posługiwania się łyżką, a także gryzienia, samodzielnego ubierania i rozbierania się (przynajmniej podejmowania prób).</li>
</ul>
<strong>O TYM WARTO PAMIĘTAĆ:</strong><br />
<strong>Adaptację ułatwia:</strong><br />
<ul> <li> racjonalne podjęcie decyzji</li> <li> pozytywne myślenie o placówce (zaufanie do personelu)</li> <li> poznanie placówki przez dziecko</li> <li> wcześniejsze dostarczenie dziecku doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi</li> <li> umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi</li> <li> usamodzielnienie dziecka</li> <li> stopniowe przyzwyczajanie dziecka do placówki (krótki czas pobytu, bez posiłków, leżakowania)</li> <li> akceptacja dziecka i zrozumienie jego stresu, wspieranie go</li> <li> okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania</li> <li> czas na bycie z dzieckiem po odebraniu go z przedszkola</li> <li> ujednolicenie rytmu życia w przedszkolu i w domu</li>
</ul>
<strong>Adaptację utrudnia:</strong><br />
<ul> <li> niepewność decyzji</li> <li> brak zaufania do placówki, podejrzliwość wobec personelu</li> <li> wyrzuty sumienia, niepokój, lęk, poczucie zagrożenia</li> <li> nieznajomość placówki</li> <li> brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi</li> <li> nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą</li> <li> “rzucenie na głęboka wodę” – pełny wymiar godzin</li> <li> pośpiech, zdenerwowanie, zabieganie, brak czasu dla dziecka</li> <li> brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, obrażanie się na dziecko, odrzucenie</li> <li> Na podstawie E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska „Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się”</li>
</ul>
<strong>ŻYCZYMY DZIECIOM, PAŃSTWU I SOBIE OWOCNEJ WSPÓŁPRACY!</strong><br />
<br />
Pozdrawiam. Katarzyna Kowalska, dyrektor P5 w Malborku.